Blog

Kuinka mitata vaikuttajamarkkinoinnin ROI

Päivä 1 syyskuuta 2025

Kirjoittaja Jon Strutt

Kuinka mittaat vaikuttajakampanjasi ROI:ta?

Vai mittaatko sitä lainkaan?

Okei, veikkaan että mittaat. Budjetit ovat kuitenkin tiukkoja, ja sinun täytyy pystyä osoittamaan, että käyttämäsi rahat tuovat tuloksia. Mutta mitä tuloksia sinun pitäisi mitata vaikuttajamarkkinointikampanjoissasi? Miten voit osoittaa edistystä?

Ei hätää. Tämä opas auttaa sinua.

Mutta ennen kuin mennään asiaan, haluan oikaista joitakin yleisiä väärinkäsityksiä vaikuttajamarkkinoinnista ja mittaamisesta.

Ensinnäkin, vaikuttajamarkkinointi on pitkäjänteistä tekemistä. Parhaat tulokset kertaantuvat aiempien kampanjoiden tuloksista – aivan kuten mainonnassa. Vaikka pyörität monia erilaisia maksettuja mainoskampanjoita, ne ovat kaikki osa laajempaa maksetun asiakashankinnan strategiaa, joka syöttää tuloksia koko markkinointistrategiaasi.

Vaikuttajamarkkinointi ei eroa tästä. Itse asiassa väitän, että vaikuttajamarkkinointia on tärkeämpää ajatella pitkäjänteisenä ponnistuksena kuin lyhyen aikavälin temppuna.

Miksi? Vaikuttajamarkkinointi kukoistaa yleisön kanssa rakennettavan luottamuksen varassa. Nopeutat luottamuksen syntymistä hyödyntämällä vaikuttajien omaa luottamuspääomaa, mutta silti sinun on rakennettava sitä ajan myötä.

Vaikka vaikuttajamarkkinointi voikin tuoda erinomaisia tuloksia, sen todellisen vaikutuksen todistaminen vie aikaa. Jos tarvitset pikavoittoja nyt heti, vaikuttajamarkkinointi ei ole se hopealuoti, joksi sitä ehkä kuvittelet. Pitkällä aikavälillä se kuitenkin rakentaa vahvoja tuloksia, joten mitään syytä olla aloittamatta ei ole! Kuten sanonta kuuluu: paras hetki istuttaa puu oli 40 vuotta sitten; toiseksi paras hetki on nyt.

Ja juuri sitä varten tämä opas on olemassa. Aloitetaan siis!

Tässä on, mitä käsittelemme:

  • Kuinka (ja miksi) määritellä vaikuttajamarkkinoinnin tavoitteet
  • Kuinka mitata vaikuttajamarkkinoinnin ROI
  • Työkalut ja alustat, joista on apua

BeChqAxvf0rmAY1POhhO3j7Xbp4xOAKf

Kuva: @emmasofiacake

Määritä vaikuttajamarkkinoinnin tavoitteet ensin

Ei laiteta kärryjä hevosen eteen – sinun täytyy päättää, mitä haluat saavuttaa vaikuttajayhteistöilläsi. Ja vaikka tiedän, että haluat tehdä vaikuttajamarkkinoinnilla “ihan kaiken”, saat parempia tuloksia, kun keskityt tiettyyn tavoitteeseen.

Vaikuttajamarkkinoinnin tavoitteesi riippuvat strategiastasi, mutta useimmat vaikuttajayhteistyöt keskittyvät seuraaviin päämääriin.

 

Myynti

Tämä on yleinen tavoite, jonka kuulemme keskusteluissa huippubrändien kanssa Suomessa ja Saksassa. Mutta sanomme nyt jotain, mikä voi olla vaikea kuulla.

Jos keskityt vaikuttajamarkkinointikampanjassasi pelkkään myyntiin, sinulla ei tule olemaan helppoa.

Emme sano, etteikö vaikuttajamarkkinointi voisi kasvattaa myyntiä – totta kai voi! Mutta jos keskityt vain myyntiin, ohitat vaikuttajamarkkinoinnin pitkäaikaiset hyödyt ja vaarannat yleisösi sitoutumisen. Pahinta on, että saatat myös vieraannuttaa muita vaikuttajia, mikä voi vesittää tulevat onnistumisesi vaikuttajamarkkinoinnissa.

Vaikuttajien kanssa työskentely tarkoittaa sen vaikutusvallan ja verkoston hyödyntämistä, jonka tietty henkilö on hankkinut kovalla työllä. Seuraajat seuraavat vaikuttajaa monista syistä, mutta todennäköisimmin syyt liittyvät vaikuttajan aitouteen ja elämäntapaan. Jos brändisi ei “sovi” vaikuttajalle, tai jos hän vain mainitsee tuotteesi kerran eikä koskaan palaa siihen, se voi hetkellisesti tuoda myyntiä lyhyellä aikavälillä, mutta pitkällä aikavälillä se vaikuttaa negatiivisesti sekä brändiisi että myyntiin.

Ja peli on muuttunut. Vaikuttajat ovat aiempaa viisaampia ja varovaisempia sen suhteen, millaisia tuotteita he yleisölleen suosittelevat. He tietävät vaarantavansa kovalla työllä ansaitun luottamuksen, jos he puskevat myyntiä tuotteille, joita he eivät oikeasti käytä päivittäin tai joihin he eivät usko.

Myynti vaikuttajamarkkinoinnista syntyy pitkällä aikavälillä, kun vaikuttaja voi rehellisesti suositella tuotettasi pidemmän ajan kuluessa ja aidosti näyttää yleisölleen, miten se sopii hänen elämäänsä. Ei pikaisella maininnalla ja sitten hiljaisuudella, vaan jatkuvilla, luontevilla nostoilla sisällössä.

Kun siis haluat vauhdittaa myyntiä vaikuttajamarkkinoinnilla, kysy itseltäsi nämä kaksi kysymystä:

  • Olemmeko tehneet yhteistyötä tämän vaikuttajan kanssa aiemmin?
  • Vastaavatko hänen arvonsa omiamme?

Jos kumpaankaan kysymykseen vastaus on ei, saat parempia tuloksia keskittymällä toisiin tavoitteisiin, kunnes voit vastata molempiin kyllä

Brändi

Toinen suosittu vaikuttajamarkkinoinnin tavoite on bränditunnettuus. Hyödyntämällä vaikuttajan rakentamaa verkostoa voit kasvattaa tavoittavuutta ja luoda autenttisempia kontakteja kuin kylmään yleisöön kohdistetulla maksetulla mainonnalla.

Mutta kun budjetteja syynätään yhä tarkemmin ja ROI on pakko todentaa kovilla numeroilla, miten raportoida tarkkoja tuloksia, jotka oikeasti vievät liiketoimintaa eteenpäin?

Kaikista vaikuttajamarkkinoinnin hienoista hyödyistä huolimatta se ei ole kaiken ratkaiseva hopealuoti. Vaikuttajamarkkinointi tuottaa parhaat tulokset, kun sinulla on omistautunut strategia ja koordinoidut kampanjat pitkällä aikavälillä.

Luonnollisesti mittaaminen ja tulosten todentaminen vievät aikaa, mutta yhteistöistäsi on runsaasti hyviä KPI-mittareita, joita voit seurata.

Sitoutuminen. Myyntiä pidemmälle menevän sitoutumisen seuraaminen antaa käsityksen siitä, miten vaikuttajakampanjasi innostavat katsojia toimimaan, vaikka toiminta olisi pelkkä tykkäys tai kommentti.

Impressiot. Vaikuttajakohtaisten julkaisujen näyttö- ja katselukertojen mittaaminen kertoo, kuinka monta ihmistä tavoitit.

Ansaitun median arvo. Tätä mitataan vertaamalla vaikuttajasisältösi tavoittavuutta ja katseluita siihen, mitä vastaavan tavoittavuuden hankkiminen maksetuilla mainoksilla maksaisi.

Käymme myöhemmin tässä oppaassa läpi, miten näiden (ja muiden) ROI lasketaan.

 

Sisältö

Tiesitkö, että voit myös saavuttaa sisältötavoitteesi vaikuttajamarkkinoinnilla?

Mitä tarkoitan sisältötavoitteilla? Somestrategiat vaativat paljon korkealaatuista sisältöä sekä orgaaniseen someen että mainoksiin. Tämän sisällön tuottaminen itse vie paljon aikaa. Tai rahaa. Useimmiten molempia.

Mutta kun teet yhteistyötä vaikuttajien kanssa, voit uudelleenkäyttää heidän parhaiten performoivaa sisältöään työkalujen, kuten Boksin, avulla, jotta saat täytettä sisältöputkeesi – ja samalla kasvatat myyntiä tai bränditunnettuutta!

Boksi tekee tämän todella helpoksi – vaikuttajat voivat valita, haluavatko he laittaa sisältönsä myyntiin. Voit ostaa sisällön täydet käyttöoikeudet kampanjan jälkeen ja käyttää sitä missä vain haluat.

Tämä toimii loistavasti mainos­kreatiivina: näet, miten sisältö performoi kampanjan aikana, ja hyödynnät sitä myöhemmin mainoksissa.

Ota meihin yhteyttä ja pyydä esittely alustastamme – näytämme, miten helppoa on hankkia laadukasta sisältöä vaikuttajilta!

 

Bookkaa demo

QhiM6SUxaVemKwMeEaUEtNRViX8fruZZ

Kuva: @janniamanda

Vaikuttajamarkkinoinnin ROI:n mittaaminen

Miten siis mitata vaikuttajamarkkinoinnin vaikutusta?

Vaihtoehtoja on useita, mutta tavoitteesi määrittävät, miten tuloksia mitataan.

Ennen kuin käyn läpi, miten ROI lasketaan, korostan, että halutut tulokset täytyy kohdistaa oikein vaikuttajakampanjoillesi. Olipa kyse myynnistä, verkkoliikenteestä tai uusista seuraajista, sinun täytyy varmistaa, että kasvavat numerot tulevat oikeasti valitsemiltasi vaikuttajilta. Palaamme tähän pian.

Aloitetaan ensin siitä, miten ROI löydetään kullekin tavoitteelle!

Myynti

Tämä on helppo – jos tavoitteesi on myynti, mittaa… myyntiä! Kaava on yksinkertainen – laske kampanjasi tuottama myynti ja jaa se käyttämilläsi kustannuksilla, ja kerro sitten sadalla (prosentit).

Oletetaan, että teet kampanjan 5 sisällöntuottajan kanssa, joista jokaisella on oma alennuskoodi ja linkki. Kahden viikon aikana linkit tuottavat 200 ostoa ja 14 000 € liikevaihdon. Kampanjasi kokonaiskustannus, mukaan lukien palkkiot ja tuotekulut, on 5 000 €.

ROI = Liikevaihto / Kustannus * 100

ROI = 14 000 € / 5 000 € * 100 = 280

Voit ajatella tämän myös niin, että jokaista käytettyä euroa kohti teit 2,80 €. (Jätä vain * 100 pois.)

Voit myös tarkastella asiakkaan elinkaariarvon ja hankintakustannuksen suhdetta (LTV:CAC). Jos keskimääräinen asiakkaasi käyttää 500 € vuodessa ja kampanjasi tuo 50 ensikertaista ostajaa, kokonaiskuva näyttää erilaiselta.

Kokonais-LTV = 50 × 500 € = 25 000 €

LTV-pohjainen ROI = 25 000 € / 5 000 € = 5

Tämä antaa pidemmän aikavälin näkymän vaikuttajamarkkinoinnin tuottamasta arvosta.

Kuten aiemmin mainitsin, myyntiin keskittyvät kampanjat uusien vaikuttajien kanssa eivät aina tuo tällaisia välittömiä tuloksia. Kun kuulet yrityksistä, jotka saavat hurjia myynti-ROI:ta vaikuttajakampanjoista, lähes aina näet, että niillä on a) vahva strategia vaikuttajamarkkinoinnin ympärillä ja b) useita yhteistöitä taustalla.

Kuten useimmissa muissakin markkinointistrategioissa, sinun on aloitettava suppilon yläpäästä ja edettävä alaspäin. Vahva myynti rakentuu vahvan bränditunnettuuden varaan, ja vaikuttajamarkkinointi on tehokas tapa nostaa tuotteesi top of mind -asemaan.

Brändi

Voiko ROI:n laskea suppilon ylävaiheen brändimittareista, kuten impressioista ja tavoittavuudesta?

Sanotaan, että teet kampanjan 5 tekijän kanssa ja se tuottaa 1,2 miljoonaa impressiota Instagramissa ja TikTokissa. Jos maksetun mainonnan keskimääräinen CPM:si on 10 €, vastaava mediakustannus olisi 12 000 €.

Kaava: (impressiot/1000) × CPM

Jos kampanjasi kustannus oli 5 000 €, voit argumentoida:

ROI = 12 000 € / 5 000 € = 1,4 (140 %)

Nämä impressiot eivät muutu suoraan liikevaihdoksi, mutta ne antavat käsityksen siitä, mitä vastaava tulos maksaisi muilla markkinointikeinoilla.

Parhaat tulokset saat, kun mittaat tätä tietyn ajan yli ja seuraat myös sivustosi suoraa liikennettä tai brändihakujen määrää kampanjan jälkeen. Se voi viitata syntyneeseen muistijälkeen ja aikeeseen, jotka voivat myöhemmin kääntyä konversioiksi.

Voit myös perustellusti väittää, että vaikuttajien kautta syntyvä suusanallinen viestintä on pitkällä aikavälillä huomattavasti sitouttavampi ja voimaannuttavampi markkinointikeino kuin internetin maksetut mainokset – vaikka maksetun mainonnan yksikköhinta olisi alempi.

(Eikä tämän tarvitse olla joko–tai – miksei valitsisi molempia?)

 

Sisältö

Vaikuttajasisältö ei elä vain feedissä. Kampanjan jälkeen voit uudelleenkäyttää sitä maksetussa somessa, sähköposteissa, laskeutumissivuilla, tuotesivuilla ja muualla. Jos vaikuttaja toimittaa sinulle kattavan paketin kuva- ja videoaineistoa, säästät tuotantokuluissa ja voit mahdollisesti parantaa suorituskykyä kaikilla kanavilla.

Vaikka sisäistä kustannusta on vaikea laskea, helpoin tapa on arvioida aika, joka sinulta ja tiimiltäsi kuluisi saman sisältömäärän tuottamiseen.

Sanotaan, että teet kampanjan 5 vaikuttajan kanssa. Kukin tuottaa feed-julkaisun, Reels-videon ja kolme tarinaa. Yhteensä saat:

  • 5 staattista kuvaa
  • 5 20 sekunnin Reelsiä
  • 15 tarinavideota

Pohdi tiimiäsi ja resurssejasi. Kuinka paljon aikaa tarvitsisitte näiden assettien tuottamiseen – etenkin kun saat 5 eri vaikuttajan tuoman variaation? Kuinka paljon lisätyötä vaadittaisiin, jotta saisitte…

  • 5 eri mallia?
  • 5  eri miljöötä?
  • 5 eri uniikkia lähestymistapaa sisältöön?

Ja se varsinainen pähkinä – miten saat tämän sisällön 5 eri yleisön eteen?

Nämä kustannukset on vaikeampi kvantifioida, se on totta. Mutta aika on rahaa. Ja aika, jonka käytät tämän sisällön tekemiseen, on pois muista tehtävistä.

Jos sinun on vaikea todistaa vaikuttajien tuottaman sisällön arvoa – tai ulkoistetun sisällöntuotannon arvoa ylipäätään – voit aina osoittaa, mitä olet saanut aikaan sillä ajalla, joka aiemmin kului sisällön tekemiseen. Se on konkreettinen, vaikkakin epäsuora tapa näyttää ROI.

“Saavutimme X, koska vaikuttajamme tuottivat meille sisältöä käytettäväksi Y:ssä” on vahva tapa viestiä vaikuttajamarkkinoinnin ROI:sta ilman, että siihen liittää euroarvoa.

Sitoutuminen

Jos tavoitteesi on rakentaa luottamusta ja synnyttää keskustelua, sitoutumismittareista johdettu ROI voi näyttää lupaavalta. Tämä toimii hyvin mikro- tai nano-vaikuttajien kanssa, joilla on usein pienempi mutta omistautuneempi ja sitoutuneempi yleisö.

Jos käytät kampanjassa monia pienempiä vaikuttajia, sitoutumisen mittaaminen voi antaa realistisemman ROI-kuvan kuin impressiot. Lisäksi sitoutuminen on askel impressioita pidemmälle, sillä katsoja tekee jo jonkin toimenpiteen.

Valitettavasti eksaktin numeron laskeminen on vaikeaa, mutta voit arvioida sitä ja verrata esimerkiksi klikkihintoihisi. Se ei ole täydellistä, mutta antaa käsityksen siitä, mitä maksat per toiminto.

Sosiaalisissa kanavissa on myös erilaisia käyttäjän tekemiä toimintoja, kuten:

  • Tykkäykset
  • Jaot
  • Kommentit
  • Tallennukset

Huomaa myös, että tuotteestasi ja kampanjasi tavoitteista riippuen klikki voi olla arvokkaampi tai vähemmän arvokas kuin jokin näistä muista tekijöistä.

Ansaittu media

Lopuksi: miten lasket ROI:n “vau-efektistä” eli viraalisuudesta. Tämäkin on vaikea muuttaa täsmälliseksi luvuksi, mutta voit arvioida sitä laskemalla ansaitun median ROI:n – eli mitä saman tuloksen saaminen maksetusti olisi maksanut.

Voit tarkastella esimerkiksi:

  • Maksamattomia mainintoja ja jakoja
  • Toissijaisten tekijöiden tuottamia impressioita
  • Kampanjoidesi ulkopuolella syntyvää uutta UGC:tä

Sanotaan, että käytät kampanjaan 2 000 € ja sen seurauksena 5 muuta tekijää postaa brändistäsi tai tuotteestasi orgaanisesti. Nuo postaukset tuottivat noin 250 000 impressiota. Jos tiedät, että vastaava tulos olisi vaatinut 2 000 € sponsoroituja panostuksia, olet jo kuolettanut ansaitun median kulut – eikä tässä ole edes huomioitu kampanjan alkuperäistä ROI:ta.

Huomaa kuitenkin, että tämä koskee vain mainintoja, joista et ole maksanut. Varo siis sisällyttämästä mukaan vaikuttajakampanjoita, joista olet maksanut.

EF6CGK616Z5os7Si2bE3IgT8blPDDMrq

Kuva: @rihlahunting

Tapoja laskea ROI

Oletko vielä mukana? Heitimme sinulle paljon numeroita ja kaavoja, tiedän. Mutta käydään nyt läpi, miten saat tarvittavat numerot, jotta tätä kaikkea voi oikeasti mitata!

Tärkeintä on attribuutio. Sinun täytyy varmistaa, että kohdistat tulokset oikein kampanjaasi, jotta et löydä olemattomia tuloksia – tai mikä pahempaa, luulet kampanjasi epäonnistuneen, vaikka se onnistuikin!

Katsotaan siis, miten saat mittarit tämän laskemiseksi.

Myynti

Yleisin tapa seurata myyntiä on alennuskoodien tai affiliate-linkkien avulla. Mittaat joko koodin käyttöä tai affiliate-linkin kautta tehtyjä ostoja – ja voilà! Helppoa mittaamista. Se on helpoin tapa, ja monet verkkokaupan CRM:t tai hallintatyökalut tukevat tätä.

Voit myös käyttää Google Analyticsia ja UTM-parametreja tavoitekonversioiden seuraamiseen – meillä on erinomainen opas UTM:ien käyttöön.

Myynnissä sinun täytyy viedä seuranta loppuun asti. Jos seuraat vain linkkien klikkauksia, menetät klikkejä prosessin kitkoihin ja numerosi eivät ole tarkkoja.

Alennuskoodit ovat turvallisin vaihtoehto, koska attribuutio vaikuttajalle on helppoa ja koska mukana on alennus, ostaja tuskin unohtaa lisätä koodia. Parasta on, jos voit lisätä suoran linkin, joka vie kassalle koodi valmiiksi täytettynä ja poistaa kitkaa.

Brändi

Brändin mittaaminen edellyttää tulosten seurantaa sosiaalisesta mediasta, joten mikä tahansa some-analytiikkatyökalu käy.

Voit käyttää myös vaikuttajamarkkinointialustoja brändimittareiden, kuten sitoutumisen, impressioiden, näyttökertojen ja muidenmittaamiseen.

Boksin kaltaiset alustat näyttävät datan suoraan Instagramista ja TikTokista, joten tiedät saavasi tiedot lähteestä. Voit pilkkoa datan vaikuttajittain ja sisältökohtaisesti, jotta ymmärrät, kuka performoi parhaiten ja mikä sisältö toi parhaat tulokset.

Lisäksi Boksi tarjoaa yksityiskohtaisen kampanjakoontinäkymän, joka näyttää, millaista yleisöä tavoitit ja missä maissa ja kaupungeissa. Näin tiedät, että markkinointisi tavoitti oikeat ihmiset.

Sisältö

Tämä on haastavampi, eikä sisällön tehokkuuden mittaamiseen ole yhtä ainoaa työkalua.

Helpoin tapa on dokumentoida, kuinka monta tuntia tiimisi käyttää sisällön tuottamiseen, ja vertailla sitä aikaan, jonka käytät muihin työn osa-alueisiin.

Arvioi myös tekijämarkkinoinnin alustoja sen perusteella, kuinka paljon ne voivat säästää aikaasi. Jotkin alustat vaativat, että teet kaiken itse, mikä voi lisätä ajankäyttöäsi säästämisen sijaan.

Jotkin alustat (kuten Boksi) taas poistavat hallinnollista työtä harteilta, kuten kampanjan hallinnan, tekijöiden löytämisen ja paljon muuta. Näin voit käyttää aikasi olennaiseen ja keskittyä muihin projekteihin kampanjan pyöriessä taustalla.

Erityismaininta – vaikuttajien tuottama sisältö

Mainitsimme vaikuttajien tuottaman sisällön hyödyntämisen sisältötavoitteisiin – puhutaan siitä tarkemmin.

Jos olet kuten suurin osa asiakkaistamme, sosiaalisen median sisältötarve kasvaa vain (ja kasvaa, ja kasvaa…). Tarvitset kuitenkin muutakin kuin sisältöä – tarvitset sellaista, joka erottuu, kun selaamme suosikkikanaviamme. Tarvitset sisältöä, joka on trendikästä, viihdyttävää ja silti brändisi näköistä.

Mutta… eikö se kuulosta juuri vaikuttajasisällöltä?

Brändit ottavat usein vaikuttajiin yhteyttä neuvotellakseen käyttöoikeuksista kampanjoiden jälkeen hyvin performoineeseen sisältöön. Nämä neuvottelut vievät kuitenkin aikaa ja voivat heikentää kokonais-ROI:ta.

Modernit vaikuttajamarkkinointialustat, kuten Boksi,
yksinkertaistavat tämän koko prosessin. Esimerkiksi Boksissa tekijät voivat listata sisältönsä myyntiin kampanjan jälkeen, jolloin voit ostaa sen yhdellä klikkauksella täydellä käyttöoikeudella. Tämä tarkoittaa, ettei sinun tarvitse neuvotella, ja tekijät saavat reilun hinnan. Ja kun sanomme täydet käyttöoikeudet, tarkoitamme sitä – voit käyttää sisältöä missä ikinä haluat!

Lisäksi kun arvioit kampanjan tuloksia, näet, mikä sisältö toimi parhaiten, ja voit kaksinkertaistaa siitä syntyvän arvon!

Pyydä demo tänään ja näe, miten Boksi auttaa sekä parantamaan vaikuttajamarkkinoinnin prosessejasi että ruokkimaan sisältöputkeasi.

Bookkaa demo

uhwVATB65oSJ61khjb8rdiUfYHwCOJOk

Kuva: @muitaihania

Miten Boksi auttaa mittaamaan ROI:ta

Olen puolueellinen, mutta Boksi on paras vaikuttajamarkkinoinnin alusta yhteistyösi tulosten mittaamiseen. Ja vielä parempaa – se on paras työkalu vahvistamaan koko tekijämarkkinoinnin tekemistäsi!

Miksi? No, kerrompa.

Laaja verkosto kuratoituja, ammattimaisia sisällöntuottajia. Tarvitsetpa tekijöitä UGC-kampanjoihin, vaikuttajia yhteistyöhön tai haluat kumppaniksi joitakin Saksan ja Suomen tunnetuimmista nimistä, Boksi tarjoaa helpon pääsyn sisällöntuottajatalouteen.

AI-vetoiset työkalut ja vahva teknologia vauhdittamaan työnkulkujasi. Olemme rakentaneet alustamme poistamaan rutiinihallinnan, jotta voit keskittyä isoon kuvaan. Tekoälyllä tuetusta briiffien luonnista tehokkaaseen Creator Discovery Tooliin voit käyttää enemmän aikaa luovaan työhön ja liikkua silti nopeammin.

Alustan taustalla oleva tiimi, joka auttaa rakentamaan strategian liiketoimintatavoitteidesi saavuttamiseksi. Tiedämme, että tarvitset muutakin kuin alustan – tarvitset kumppanin tueksesi. Istumme kanssasi alas ja autamme rakentamaan vaikuttajamarkkinoinnin strategian, joka tuottaa haluamiasi tuloksia, ja hoidamme kampanjan päivittäisen tekemisen. Se tarkoittaa enemmän mielenrauhaa – ja enemmän aikaa sinulle.

Jos tämä kuulostaa sinulle tarpeelliselta, ota yhteyttä tänään – näytämme, miten helppoa vaikuttajamarkkinointi voi olla!

 

Bookkaa demo

Viimeiset vinkit ja muistettavaa

Vielä mukana? Mahtavaa! Päätämme muutamiin viimeisiin vinkkeihin ja muistettaviin asioihin.

Muista asettaa selkeät tavoitteet. Mitä tarkemmat ja selkeämmät ne ovat, sitä paremmin ymmärrät tuloksesi. Älä yritä mitata kaikkea – muista, että vaikuttajamarkkinointi on maraton.

Ole varhainen omaksuja. Vaikuttajamarkkinointi liikkuu trendien vauhdilla, joten sinun täytyy olla valmis liikkumaan nopeasti. Älä pelkää ottaa asioita käyttöön aikaisin ja kokeilla – kun tavoitteet ovat selkeät ja mittaus kunnossa, olet valmis.

Uudelleenkäytä ja kierrätä vaikuttajasisältöäsi. Vaikuttajasisältöä voi hyödyntää monin tavoin, kuten verkkokaupan sisällössä tai mainoksissa. Kun löydät hyvin performoivaa sisältöä, ota siitä kaikki irti ja käytä sitä eri kanavissa.

Valitse oikeat vaikuttajat. Oikeat vaikuttajat voivat tehdä kampanjasi – tai rikkoa sen. Käytä siis ylimääräistä aikaa oikean vaikuttajan valintaan. Keskity vaikuttajiin, jotka tavoittavat haluamasi yleisöt, joiden sisältötyyli resonoi yleisösi kanssa ja jotka ennen kaikkea jakavat brändisi arvot.

Rakenna pitkäaikaisia suhteita vaikuttajiin. Kun sinusta tulee brändi, johon vaikuttaja luottaa, rakennat luottamusta myös hänen yleisönsä kanssa. Ja kun brändisi on luonteva osa vaikuttajan elämää, luot omistautuneempia asiakkaita, jotka pysyvät brändisi parissa.

Harkitse, miten vaikuttajamarkkinointi vaikuttaa koko asiakaspolkuun. Vaikuttajamarkkinointi ei ole vain myynnin generointia – sillä voi olla valtava vaikutus jo ennen kuin asiakas vierailee kaupassasi tai verkkosivustollasi. Mieti, miten kampanjasi vaikuttavat koko polkuun.

Ajattele vaikuttajamarkkinointia tasapainona brändi- ja performanssimarkkinoinnin välillä. Vaikuttajamarkkinointi hyödyntää vaikuttajan vaikutusvaltaa saadakseen yleisön tekemään tietyn toimenpiteen, aivan kuten performanssimarkkinointi. Mutta assosioitumisesi vaikuttajaan vaikuttaa myös brändiisi – ja heidän brändiinsä.

Attribuutio on avain menestykseen. Kun olet päättänyt tavoitteesi, varmista, että tiedät miten aiot mitata ne ennen kuin kontaktoit vaikuttajia. Älä anna aikasi mennä hukkaan!

Mittaa kampanjan tavoitteiden mukaan. Jos tavoitteesi on tunnettuus, myynnin tai sitoutumisen mittaaminen on huono mittari – ja ROI näyttää heikolta. Varmista, että mittaat sellaista mittaria, joka on järkevä suhteessa siihen, mitä yrität saavuttaa.

Jon Strutt

Kirjoittajasta

Jon Strutt

Jon on Boksin Sisältömarkkinoinnin manageri. Kun hän ei kirjoittele blogeja tai oppaita, keksii hän uusia sanaleikkejä Boksin kustannuksella.